Haptonomie

Wat is haptonomie?

Haptonomie houdt zich bezig met aanraken, voelen, het gevoelsleven, tasten, direct contact en contact op afstand en de betekenis van dit alles voor het dagelijks leven. Aanraken is de meest directe vorm van communicatie en kan veel duidelijk maken over jezelf en de ander. Het lichaam wordt gezien als ‘drager’ van gevoelens en heeft bij wijze van spreken een geheugen voor gevoelservaringen. Deze ervaringen zijn in het lichaam terug te vinden. Bijvoorbeeld door blokkades in: bewegingspatronen; in houdingen en bewegingen, daardoor voorkeurshoudingen en -bewegingen en gevoelsbewegingen; het onvermogen tot het aangaan en het beleven van contact. Het lichaam doet al deze ervaringen op via het tasten en voelen. Wanneer er geen evenwicht is tussen denken en voelen, kunnen er klachten ontstaan van lichamelijke en/of psychische aard. Daarnaast richt de haptonomie zich op het bepalen van de eigen ruimte en het stellen van de grenzen. De fysiotherapie o.b.v. haptonomie helpt de cliënt dus te luisteren naar het eigen lichaam en de eigen gevoelens.

Voor wie is fysiotherapie op haptonomische basis?

Voor iedereen met:

• spierverkrampingen zoals nek en rugklachten
  • hyperventilatie
  • hoofdpijn
  • angst, onrust en slaapproblemen
  • wisselende klachten
  • chronische pijnklachten
  • overspannenheid en burn-out ten gevolge van te veel spanning en het niet (goed) kunnen ontspannen.

Waarom fysiotherapie met haptonomie?

Met fysiotherapie zijn veel lichamelijke klachten op te lossen of te verminderen. Is de oorzaak van de klachten echter ook te vinden in problemen met betrekking tot ‘stress’, ‘het niet in balans zijn’ en ‘niet goed in het vel zitten’, dan geeft een combinatie van fysiotherapie en haptonomie een veel beter resultaat.

Vergoedingen

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor fysiotherapie op haptonomische basis hieronder.